نقش دستگاه کارتخوان در شفافیت مالی

بخش قابل توجهی از داستان شفافیت مالی در کشور ما به مبحث مالیات برمی‌گردد.
این که آیا مالیات بر اساس میزان تراکنش دستگاه کارتخوان محاسبه می‌شود یا خیر موضوع این مطلب نیست.
با این حال سعی می‌کنیم در ادامه، آخرین و دقیق‌ترین پاسخ ارائه شده توسط مسئولان را در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم. داستان میوه‌فروش‌های دوره‌گردی که اکثر آنها دستگاه کارتخوان دارند.
اما در مقابل برخی از پزشکان فوق تخصص بدون دستگاه pos چندین ماه متوالی تیتر اول رسانه‌ها و مطبوعات کشور بوده و هنوز هم گاهی به آن گریز می‌زنند.
همه حرف‌ها و بحث‌ها به یک نکته مهم اشاره دارد. مبنی بر این که دستگاه پوز یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت و شفافیت مالی است. در این مطلب به موضوع مدیریت مالی در کسب و کارهای کوچک و بزرگ و نقش کارتخوان‌ها در شفافیت مالی می‌پردازیم.

تفکیک حساب‌های مالی از مبدأ بوسیله دستگاه کارتخوان

بسیاری از کسب و کارها هنوز داده‌های مالی خود را در مقصد تفکیک می‌کنند. حسابداری در مقصد یعنی این که کل فروش به یک یا دو حساب کلی هدایت شده و از آنجا تفکیک و گزارش‌گیری مجدد انجام شود. این روش باعث می‌شود عملیات حسابداری طولانی، پیچیده و پرهزینه شود.
در صورتی که اگر تفکیک حسابها از مبدا انجام شود، حسابداری آسانتر و فابل فهم‌تر است.
به این ترتیب درصد خطاهای احتمالی کاهش یافته و موجب ایجاد تعارض کمتری می‌شود. روش حسابداری در مقصد برای فروشگاههایی که فروشنده یا غرفه‌های متعدد دارند زمان‌بر و پرهزینه است.
هزینه آن، بخش قابل توجهی از وقت و منابعی است که برای عملیات حسابداری صرف می‌شود. با اختصاص یک دستگاه کارتخوان به هر رده، شریک یا فروشنده، این تفکیک حساب می‌تواند از مبدا و در همان لحظه پرداخت انجام شود. بسیاری از مراکز خرید بزرگ به تدریج به این شیوه روی آورده‌اند. چرا که مشتری هم مجبور نیست کفش و لباس خود را همزمان با شیر و لبنیات در یک صندوق حساب کند.

چرا وجود دستگاه کارتخوان باعث شفافیت مالی می‌شود؟

صندوق‌های فروش مکانیزه امروز در تمام کشورهای پیشرفته جهان به عنوان یک منبع قابل استناد برای مراجع مختلف مرتبط با فروش و درآمد عمل می‌کنند.
کشور ما در ابتدای مسیر مکانیزه‌ کردن فرایند فروش است.
این شیوه تنها به جلوگیری از فرار مالیاتی منجر نمی‌شود. بخش مهم و تاثیرگذار هر صندوق مکانیزه مبادی پرداختی آن یعنی دستگاه پوز است. دستگاههای کارتخوان قادر هستند به صورت خودکار به انواع سخت‌ افزارها و نرم ‌افزارهای فروشگاهی متصل شوند.
ترازوهای دیجیتال داده‌های خود را مستقیم به صندوق و از صندوق به دستگاه کارتخوان منتقل می‌کنند.
خروجی صندوق فروشگاه به صورت خوکار و کاملا اتوماتیک قابل مقایسه با وروی دستگاه کارتخوان است.
این اطلاعات برای فروشنده، صاحب فروشگاه و حتی اصناف زیرمجموعه، قابل استناد است.
یکسان بودن اطلاعات صندوق‌های مکانیزه فروش مجهز به کارتخوان بهترین نوع شفافیت مالی را ایجاد می‌کند.

جو اجتماعی شفافیت مالی و تاثیر دستگاههای کارتخوان

متاسفانه بخش قابل توجهی از دغدغه‌ شفافیت مالی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط در ایران به مسائل مربوط به مالیات ختم شده است.
در صورتی که شفافیت مالی یک فرهنگ پیش‌برنده در کسب و کار است.
این موضوع اگر به یک تابوی اقتصادی تبدیل شود بیشتر مردم ترجیح خواهند داد ناراحتی ناشی از عدم شفافیت مالی و تعارضات آن را تحمل کنند اما در مورد آن صحبت نکنند.
هر ابزاری که به صورت فراگیر قابل استفاده باشد، فرهنگ مخصوص خود را نیز به همراه می‌آورد.
دستگاه کارتخوان یک ابزار تاثیرگذار بر فرهنگ پرداخت است. و تاثیر مثبت این وسیله بر روند کسب و کار غیرقابل اجتناب است.
کسب و کارها اگر از همان ابتدا برای داشتن شفافیت مالی وقت و هزینه مستقیم صرف کنند، می‌توانند فراتر از تمامی باید و شایدها به پایداری کسب و کار کمک کنند.
وقتی به مزایا و قابلیت‌های یک وسیله (مثل کارتخوان) نگاهی فراتر از ابزار داشته باشیم می‌توانیم آن را زمینه‌ساز ایجاد فرهنگ مثبت قلمداد نماییم.
آیا از تراکنش‌های دستگاه کارتخوان مالیات گرفته می‌شود؟
در مورد نحوه محاسبه و دریافت مالیات یک اصل ثابت وجود دارد: تنها مرجع تعیین و تائید کننده اخبار این حوزه، سامانه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی به آدرس www.intamedia.ir است.
بنابراین هر خبر، اطلاعیه و صحبتی را با سایت رسمی سازمان تطبیق دهید.
طبق آخرین خبر درج شده در سایت رسمی سازمان امور مالیاتی، پرداخت وجه کالا از طریق کارت های اعتباری یا دستگاه POS بانکی به هیچ وجه موجب تعلق مالیات نخواهد شد.
بر این اساس تراکنش دستگاههای کارتخوان معیار قطعی محاسبه و تعیین مالیات نیست و تمامی اخبار منتشر شده در رسانه‌های غیر رسمی و شبکه‌های اجتماعی تا زمانی که سازمان امور مالیاتی رسما آن را تایید نکند، صحت ندارد.


اشتراک گذاری :